Template by:
Free Blog Templates

Friday, July 24, 2009

warkah untuk abah..

assalamualaikum..

hari selasa 14 Julai 2009.. 6.30 pagi kat ump mmg hening. kalo tak kerana satu kol yang mengubah dunia aku smpi skang, aku mungkin takkan bangun dari mimpi lagi..

telefon bimbitku berbunyi, tepat 6.30 pagi dari adik. aku trus terbangun, ape adik bt kol aku pagi2 ni?
hatiku berdebar maha laju..
aku tau ni bukan berita baik..

"abang.. abang kena balik skang jugak,"
"kenapa dik??"
"abah da takde.." adik terisak2 menahan airmata..
spontan airmata aku mengalir.. aku menangis..
"abang balik skang ea bang, ade duit tak?"
aku benti nangis..
"oke2.. abang balik skang, abg beli tiket jap ag, abang mintak kengkawan abg g belikan tiket jap ag"

bilik aku trus terang..
adik aku letak telefon..
dan aku meraung.. ak mmg nk balik mggu 2, lame sgt tak balik.. aku keje 2 bln kat ump dan menyebabkan aku tesekat kat bumi Pahang ni..

poji, kimi dan kat trus spontan g siap..
kari yang kat sebelah aku pon mengalirkan airmata.. merah aku nengok mata dier..

otak aku kosong..
sekosong2nyer..

tak mampu aku nk berpikir ape..

tulang belakang famili aku da pergi-untuk selama2nya..

"korg tlg antar aku g cari tiket ea?"
"takpe2, kitorg antar ko trus.." balas pepower rangers..

aku duduk termenung kat krusi aku..

aku isap rokok.. sedar2 dgn pantas rokok 2 abes..

ak tktau aku pikir ape..

aku trus g mandi.. dan menangis lagi..
siap2 aku solat subuh..
trus bergerak..
adik aku kate abah akan dikebumikan kat kampung aku.. jasin, melaka..
dan kitorg trus grak g melaka..

ak smpi kampung dlm pukul 10.30 pg.. jenazah tak tiba lagi
dan suasana masa nenek meninggal dlu berulang kembali..
makcik2 aku yg da ade kat sane sme peluk aku dan menangis..
aku tahan airmata aku..
aku tak menangis sepanjang ade kat kampung..

"aku takleh nanges, aku ketua keluarga skang" fikir aku..
dlm kol 12.30 baru jenazah abah smpi..
adik, mak ngan akak pun smpi skali..
adik nmpak je aku, dier trus nangis terisak2.

dan aku trus dptkan adik dan peluk dier kuat2..
"da2.. adik kena kuat!"
"adik syg abah sgt2 bang.. akak caner nanti bang.."
"jgn pk dlu..nnti kite selesaikan same ea"
adik benti nanges..
akak (adik aku yg last, perempuan.. kami pggil dier akak) dtg kat aku dn salam..
dier pon nanges..
"da2.. jgn nanges ea.. akak kena kuat.."
aku peluk satu2nye adik pmpuan aku tu erat2..
"akak ade abang ngan mak lagi.. jgn risau ea.."

jenazah abah diangkat kedalam umah,ntuk tatapan terakhir waris2 dan adik beradik abah..

ak cium jasad abah.. aku tahan je airmata.. muka abah sejuk..
tapi abah senyum..
sukanye hati aku tgk abah senyum..
sepuluh tahun abah thn sakit ntuk tgk anak2 dier membesar dan berjaya..
penderitaan abah da berakhir..
dan abah senyum ntuk itu..

maafkan abg abah.. abg tak sempat mintak maaf ngan abah..
abang tak berniat nk buat abah risau..
same macam abah tanak bt abang risau..

lepas zohor.. kami sembahyangkan jenazah abah.. tapi aku tak mmpu jadi imam..
aku tak sedia..
aku sedih sgt..
aku nk sgt jadik imam mase sembahyangkan jenazah abah..
(amik pengajaran anak2 lelaki sekalian..)

beramai2 kami angkat jenazah abah ke kubur..
power2 rangers pon tlg..
time kasih sgt korg.. aku tktau nk kate ape..
tapi korg tak penah kesah pun tlg kalo aku susah..
sket pon tak ungkit..
dgn jase korgla aku dpt tgk jenazah abah bt kali terakhir..
i don't know how to pay them..

aku ngan adik laksanakan tugas2 kami sbg seorg anak ntuk abah..
kami bwk turun jenazah abah ke dalam liang lahad, betulkan kedudukan abah, bkakkan tali ikatan abah, ltakkan papan, dan kambuskan tanah..sediakan tempat untuk abah menghadap Yang Esa..
abang harap abah tkde masalah..

selesai tanam, kami ramai2 bace talkin dan tahlil sbg hadiah untuk abah..

dan rombongan dari kelas pun dtg skali mase tu.. aku tak sangka smpi hampir satu kelas dtg..
syg korg sme..
time kaseh si gadis, amin dan rakan2 3bkb yg susah payah dtg dari pahang ntk melawat dan membacakan yasin ntk abah..
time kaseh sgt2..

aku jadik org terakhir tgglkan kubur abah.. aku pandang dan dadaku sebak..
cepat2 aku lap airmate aku..
aku tanak org tgk aku menangis, lagi2 mak, adik ngan akak..
they need me..

proses hari tu berjalan sgt lancar..
abah disembahyangkan 2 kali, kt klang skali, dan kat melaka sekali..
Alhamdulillah..

abah sgt2 risau yg kami tkde dt nk belikan kain kapan ntk abah nnti.. jgn risau abah.. sme da selesai.. abang harap abah rehat dgn tenang..

abang kecewa, abah tak dpt nk mkn hasil titik peluh abang, wlupon sikit..
abah tak dpt tgk anak2 abah ni grad,
tgk abang bwk kete dgn bergaya dan berlesen..
tapi abang paling kecewa sbb tkde dgn abah mase abah pegi..

abah asek suh abang balik, jgn keje..
abah suh abang amek lesen cepat..
suh abg blaja leklok..

abah da bg petanda, tapi abg tktau.. abg tanak tau..
10 thun yg Allah bagi untuk abah dari hari pertma abah nazak dlu, abang sia2kan.. abang jadi smkin tamak..
abang andaikan abah lame lagi ntk tgk kami2 berjaya.
abang silap..
maafkan abang ye abah..
abang salah..

kami akan sentiasa berdoa ntuk abah, semoga roh abah tenang dan ditempatkan dikalangan org yg beriman..
abang akan pastikan famili kita x hidup susah lagi..
jgn risau ye abah..

hari ni genap 10 hari abah pergi..
Al-Fatihah untuk abah yang tersayang - Mohamad bin Mat Zin..
dari anakmu.. Ahmad Shafiq Mohamad..

13 comments:

Dyat said...

Salam takziah shafik.
Mudah-mudahan rohnya dicucuri rahmat.
Ko adalah saham bapa ko sekarang... pastikan dia sentiasa menerima laba dari amalan ko capik.

Terima kasih menulis entri ni, ko buat aku insaf.

-293SCAryGurlz6827- said...

salam capik...jangan sedih2 ek....ayah selalu mengamonkan dosa anak2 die..aku mintak maap tak sempat nak ke sana..sbb masa tak mengizikan....aku yakin tanggungjawab ko sebagai anak sulung ko bley laksanakan dgn mudahnya...Allah sentiasa membantu meingankan beban...jgn sedey2....masa ko grad...ayah ko, ayah dyh ngn ayah aku datang tgk...kuatkan semangat....bg peabis tahun 4 nie....pulun habes habesan...kumpul duet...ruskan segala wasiat die ngn amanahnya....dan aku doakan ko ngn eja....bersama selama nya...aminnn..dan roh ayah ko dicucri rahmat d yg ESA.....wasalam

pUjOt in dE hOusE said...

salam
capik pujot minta maaf
sebab baru tahu..
pujot harap capik bawak
banyak-banyak bersabar ye
dan tabah selalu..
semua in dugaan tuhan
pujot harap capik xsia2 impian
ayah capik nak tengok capik berjaya
jangan lupa ko adalah harapan keluarga sekarang..

moge roh ayah ko dicucuri rahmat drNYA..Amin~

sAzUwI said...

salam..

takziah aku ucapkan..
harap2 ko tabah dan teruskan life..
keluarga ko perlukan ko sekarang nie..
jadik teruskan lah jadik pemimpin keluarga menggantikan arwah abah ko..
tabahkan hati..

ak_0143 said...

salam
aku tau pon dari memo std
aku nak msg, tapi aku tatau cmna nak msg org yang bersedih
cuma aku boleh doa dari jauh
harap ko tabah
seperti ko cakap, ko ketua keluarga sekarang
slow2 ek kumpul kekuatan...
duh, berderau aku baca entri ni...
thanks sbb berkongsi...

kumbang said...

salam capik..
takziah ieqah ucapkan atas pemergian arwah ayah capik..
pagi dapat tahu ayah capik dah xde..
ieqah pon ikut nangis...
mmg sedih kehilangan org tersyg...

lepas bace blog ni pon..
air mata masih laju mengalir..
tabahkan hati ye capik..
kamula tulang belakang keluarga..
harapan ibu kamu untuk membantu adik2 kamu..
mereka sgt2 perlukan kamu..

ieqah doakan..
Allah permudahkan jalan capik untuk mencapai ape yg diimpikan..
all d best..=)

lengkuk~ said...

thnx sme..
"hidup x selalunya indah, langit tak selalu cerah.. suram mlm tak berbintang..... itulah lukisan alam.."

huhu~

khalil said...

sabar, kuat, tabah, terus jd anak yg baik..

p/s:nth nape ak menangis~

Syafarah said...

salam..

x smpi 24 hours kita ckp pasai ayh2 kita yg tgh dialisis, trs dpt brita ni.. bila cik as kol, dlm kul 7.30am tu, trs terkedu, nanges esak2.. tepon km bg kt kak syikin sbb tak leh nak cakap.. maybe sbb our fathers r in same shoes..

kuatkan semangat hmp capik! bergantung pada Allah manyak2....

bawang_merah said...

salam...
syafiq, aku pon penah rase saat itu.. sedihnya xtertanggung bile orang yang jage kite, yang didik kite dari kecik pergi tinggalkan kite.. sampai skang aku still xkuat lagik... malam2 aku selalu nangis ingat ayah aku... xsempat ayah aku nak tgk aku jadi doktor padahal 2 harapan terbesar die... tapi sebgai anak aku kene hidup berbekalkan harapan arwah.. so ko pon kene kuat k... same2 la kite kuat... tunaikan harapan dan impian mereka... insyaALLAh...

aku mmg xleh dgr pasai abah sape2 skang... laju je aku nak nangis...
so.. ko kuatkan semangat ye... even perit.. walau dah dekat setahun abah aku pergi.. tapi aku still xmampu nak terima kenyataan... im too weak...
tp ko sbgai lelaki... ko jgn tunjuk lemah kat mak ko.. adik2 ko... k?? aku wish gud luck untuk ko... Allah ada nak tlg kite

NaSha said...

ai jambu..sory ye..k.ecah baru tau ur dad passed away...takziah k.ecah ucapkan..em, patut la pada 18hb tu k.ecah balik jasin k.ecah cam perasan awk rupa nya betol la awk ye..
apa yang penting skarang idop harus di teruskan..sayu je baca warkah utk abah ni..k.ecah percaya apik mesti kuat & dpt menjadi insan yang berjaya & berguna...
b strong ya boy..ingat DIA sentiasa di sisi bila kita kesusahan..doa kan yang terbaik utk arwah abah apik...

Wan SheVa said...

capik..
sory la br skrg dpt mase..
takziah ek..
jgn sdey2..kuatkn smgt k..


br ku tawu ko org jasin..
ak pn jasin gak..
hu2..

lee_past NTgegat said...

takziah...
tersentuh jiwa ak bila bace warkah ni,
mse kejadian, bpk ak kol ak hbq mai kt ak, tp ak kt somewhere, sori sgt2 x dpt hadir, tp pakcik ak je yg dtg,

pape pon tabah kan hati ek..
ak taw hg kuat